Beeldentuin - 2012
Foto's -> Gebeurtenissen -> Wester-Amstel(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Els Ottenhof, zakelijk directeur van het Cobra Museum vertelt over het beeldentuinproject in het park van Wester-Amstel
Els Ottenhof, zakelijk directeur van het Cobra Museum vertelt over het beeldentuinproject in het park van Wester-Amstel
In 2012 bestaat buitenplaats Wester-Amstel in Amstelveen 350 jaar en daarom zijn er gedurende het hele jaar verschillende activiteiten om deze historische verjaardag te vieren.
Op zondagmiddag 6 mei 2012 werd de nieuw ingerichte beeldentuin geopend door Els Ottenhof, zakelijk directeur van het Cobra Museum en een beetje later de nieuw uitgezette gedichtenroute in het park van de buitenplaats. De gedichtenroute staat dit jaar in het teken van dichters uit de 17de eeuw.
Els Ottenhof : ꞌMet veel genoegen sta ik hier voor u op de buitenplaats Wester Amstel ,waar we vandaag gaan genieten van de kunstwerken die weer bij elkaar gebracht zijn door Ienke Damsté in het kader van de vijfde editie van de Beeldentuin Buitenplaats Wester Amstel.
De buitenplaats is een bijzonder fenomeen uit ons verleden. De gegoede burgerij wilde in het voorjaar en de zomer de stad ontvluchten, die was ze in die tijd te vies en te heet. In de winter was juist de buitenplaats weer te koud naar hun zin, waar ik ze gelijk in moet geven. Het Cobra Museum is betrokken bij een andere buitenplaats, landgoed De Keukenhof in Lisse, en afgelopen winter heb ik daar mogen vergaderen bij een temperatuur van hooguit 12 graden.
(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Een glazen object in de beeldentuin
Ondanks de houtkachels die werden opgestookt, het was niet warm te krijgen. Uiteraard wilde men zich in die zomerperiode ook omringen met alle schone zaken op de wereld. Daar was de natuur, ook al is de vraag, of dat in die tijd als een schoon ding werd ervaren, of slechts een bron van voedsel, de plek om te jagen en om voedsel te verzamelen.
Zeker is, dat er ook altijd kunst was. Niet alleen in Nederland door heel Europa zie je buitenverblijven met imposante beeldencollecties. We kennen allemaal de prachtige kastelen met kunstcollectie aan de Loire en die in het Toscaanse landschap.
Die traditie van kunst in het landschap komt dus uit een ver verleden en dat is ook heel begrijpelijk, want kunst in het buitengebied kan een schitterende ervaring zijn. Binnen de muren van de musea is de focus heel gericht op de kunst, ook niet alle kunst verdraagt een bestaan in de natuur maar de natuur kan een geweldige toegevoegde waarde opleveren, een extra dimensie ten aanzien van het wezen van een kunstwerk.
(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Een stalen object in de beeldentuin
Toen ik hier van de week rondliep om de tentoonstelling te bekijken viel het mij op, dat een aantal kunstenaars een rechtstreekse dialoog met die natuur aangaan in hun werk. Dit kan de materiaalkeuze zijn. Een aantal kunstenaars in de tentoonstelling werken met natuurlijke materialen en het is mooi om te zien, hoe de vorm aangebracht door de natuur vaak een grote dominante rol speelt in de beeldtaal van kunstwerken.
Op ingenieuze wijze zijn de vaste elementen geïntegreerd in de vormentaal van het beeld in het hoofd van de kunstenaar. Ook zijn er prachtige voorbeelden, waarbij je kunt zien, dat de kunstenaar gezocht heeft naar het materiaal in de natuur waarmee hij dat effect kan bereiken wat ie voor ogen had.
Wij zien marmerselectie, waarbij de kleurschakeringen van de steen een grote rol spelen. Ook zie je de bezinnende en verdiepende werking die de natuur op je kan hebben, terug in een aantal kunstwerken.Bewust is er gezocht naar een vorm, een beweging, die een groot onderwerp kan weergeven. Zoals je aan de voet van een berg je eigen relativiteit zo goed kunt ervaren of een oude boom je doet ervaren, datje zelf best nietig bent en van zeer tijdelijke aard. Grote thema's uitgedrukt in simpele vormen zoals oervertrouwen en beschermd maar ook een kleiner thema maar heel raak, rokje, duidelijk ingegeven door de vorm die de natuur heeft achtergelaten.
(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Het kunsstof beeld van een vrouwentorso drijft op het meertje
En niet te vergeten de natuur als decor, of horizon. De drijvende vrouw in de vijver, haar hoofd opgelost, maar heel rustgevend voor de toeschouwer. De vijver is een essentieel onderdeel van de beleving van het kunstwerk, bij rustig weer kabbelt ze heel zorgeloos rond, heb haar nog niet bij winderig weer gezien; ga ik me dan toch zorgen om haar maken, of blijft ze die baken van ontspanning en esthetisch genoegen?
De vrouw op haar kop in de boom, rustig schommelend in de lijst van de stadsgrenzen van Amstelveen. Ook de abstracte kunstwerken komen heel mooi tot hun recht in deze setting. De natuur is complex in zijn werking, maar vaak heel strak en eenvoudig in zijn vormentaal. Al moet ik toegeven dat jeneverstruiken bij schemering je doet begrijpen dat sommige plekken buiten de randstad bijzondere namen hebben als de vrouw zonder hoofd, je kunt er de engste vormen in ontdekken.
(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Het knalrode kunstwerk ziet er prachtig uit met de groene natuurlijke achtergrond
Graag noem ik nog een kunstwerk gemaakt van materiaal watje nou juist niet graag in de natuur tegenkomt, maar in dit geval heel welkom is. Ik bedoel de witte wieven, plastic in de afvalbak maar in dit geval graag zo majestueus en sierlijk op hun stoeltjes laten, in de natuur. Verder zijn er kunstwerken die zoals ik het noem een harde en een zachte kant in zich verenigen. Binnen een kunstwerk zijn heel beminnelijke elementen maar ook letterlijk hele stekelige. Zo'n tegenstelling ervaar ik altijd als heel spannend, als je een beetje op het verkeerde been gezet wordt.
Als iets bij nadere beschouwing niet zo onschuldig blijkt te zijn, je eerste indruk was te voorbarig. Ook deze elementen zie je terug in de natuur, de aantrekkelijkste paddestoelen zijn het meest giftig. Conclusie, een prachtige presentatie met heel veel divers werk, ik zou zeggen gaat u vooral nu zelf kijken, wat mij betreft is de tentoonstelling nu geopend.ꞌ
Klik op Wester-Amstel voor informatie over de buitenplaats zelf.
Adres: Buitenplaats Wester-Amstel Amsteldijk Noord 55 1183 TE Amstelveen. Openingstijden van het park: maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur. Zaterdag en zondag van 12.00 tot 16.30 uur.
Op zondagmiddag 6 mei 2012 werd de nieuw ingerichte beeldentuin geopend door Els Ottenhof, zakelijk directeur van het Cobra Museum en een beetje later de nieuw uitgezette gedichtenroute in het park van de buitenplaats. De gedichtenroute staat dit jaar in het teken van dichters uit de 17de eeuw.
Els Ottenhof : ꞌMet veel genoegen sta ik hier voor u op de buitenplaats Wester Amstel ,waar we vandaag gaan genieten van de kunstwerken die weer bij elkaar gebracht zijn door Ienke Damsté in het kader van de vijfde editie van de Beeldentuin Buitenplaats Wester Amstel.
De buitenplaats is een bijzonder fenomeen uit ons verleden. De gegoede burgerij wilde in het voorjaar en de zomer de stad ontvluchten, die was ze in die tijd te vies en te heet. In de winter was juist de buitenplaats weer te koud naar hun zin, waar ik ze gelijk in moet geven. Het Cobra Museum is betrokken bij een andere buitenplaats, landgoed De Keukenhof in Lisse, en afgelopen winter heb ik daar mogen vergaderen bij een temperatuur van hooguit 12 graden.
(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Een glazen object in de beeldentuin
Ondanks de houtkachels die werden opgestookt, het was niet warm te krijgen. Uiteraard wilde men zich in die zomerperiode ook omringen met alle schone zaken op de wereld. Daar was de natuur, ook al is de vraag, of dat in die tijd als een schoon ding werd ervaren, of slechts een bron van voedsel, de plek om te jagen en om voedsel te verzamelen.
Zeker is, dat er ook altijd kunst was. Niet alleen in Nederland door heel Europa zie je buitenverblijven met imposante beeldencollecties. We kennen allemaal de prachtige kastelen met kunstcollectie aan de Loire en die in het Toscaanse landschap.
Die traditie van kunst in het landschap komt dus uit een ver verleden en dat is ook heel begrijpelijk, want kunst in het buitengebied kan een schitterende ervaring zijn. Binnen de muren van de musea is de focus heel gericht op de kunst, ook niet alle kunst verdraagt een bestaan in de natuur maar de natuur kan een geweldige toegevoegde waarde opleveren, een extra dimensie ten aanzien van het wezen van een kunstwerk.
(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Een stalen object in de beeldentuin
Toen ik hier van de week rondliep om de tentoonstelling te bekijken viel het mij op, dat een aantal kunstenaars een rechtstreekse dialoog met die natuur aangaan in hun werk. Dit kan de materiaalkeuze zijn. Een aantal kunstenaars in de tentoonstelling werken met natuurlijke materialen en het is mooi om te zien, hoe de vorm aangebracht door de natuur vaak een grote dominante rol speelt in de beeldtaal van kunstwerken.
Op ingenieuze wijze zijn de vaste elementen geïntegreerd in de vormentaal van het beeld in het hoofd van de kunstenaar. Ook zijn er prachtige voorbeelden, waarbij je kunt zien, dat de kunstenaar gezocht heeft naar het materiaal in de natuur waarmee hij dat effect kan bereiken wat ie voor ogen had.
Wij zien marmerselectie, waarbij de kleurschakeringen van de steen een grote rol spelen. Ook zie je de bezinnende en verdiepende werking die de natuur op je kan hebben, terug in een aantal kunstwerken.Bewust is er gezocht naar een vorm, een beweging, die een groot onderwerp kan weergeven. Zoals je aan de voet van een berg je eigen relativiteit zo goed kunt ervaren of een oude boom je doet ervaren, datje zelf best nietig bent en van zeer tijdelijke aard. Grote thema's uitgedrukt in simpele vormen zoals oervertrouwen en beschermd maar ook een kleiner thema maar heel raak, rokje, duidelijk ingegeven door de vorm die de natuur heeft achtergelaten.
(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Het kunsstof beeld van een vrouwentorso drijft op het meertje
En niet te vergeten de natuur als decor, of horizon. De drijvende vrouw in de vijver, haar hoofd opgelost, maar heel rustgevend voor de toeschouwer. De vijver is een essentieel onderdeel van de beleving van het kunstwerk, bij rustig weer kabbelt ze heel zorgeloos rond, heb haar nog niet bij winderig weer gezien; ga ik me dan toch zorgen om haar maken, of blijft ze die baken van ontspanning en esthetisch genoegen?
De vrouw op haar kop in de boom, rustig schommelend in de lijst van de stadsgrenzen van Amstelveen. Ook de abstracte kunstwerken komen heel mooi tot hun recht in deze setting. De natuur is complex in zijn werking, maar vaak heel strak en eenvoudig in zijn vormentaal. Al moet ik toegeven dat jeneverstruiken bij schemering je doet begrijpen dat sommige plekken buiten de randstad bijzondere namen hebben als de vrouw zonder hoofd, je kunt er de engste vormen in ontdekken.
(Foto Amstelveenweb.com - 2012)
Het knalrode kunstwerk ziet er prachtig uit met de groene natuurlijke achtergrond
Graag noem ik nog een kunstwerk gemaakt van materiaal watje nou juist niet graag in de natuur tegenkomt, maar in dit geval heel welkom is. Ik bedoel de witte wieven, plastic in de afvalbak maar in dit geval graag zo majestueus en sierlijk op hun stoeltjes laten, in de natuur. Verder zijn er kunstwerken die zoals ik het noem een harde en een zachte kant in zich verenigen. Binnen een kunstwerk zijn heel beminnelijke elementen maar ook letterlijk hele stekelige. Zo'n tegenstelling ervaar ik altijd als heel spannend, als je een beetje op het verkeerde been gezet wordt.
Als iets bij nadere beschouwing niet zo onschuldig blijkt te zijn, je eerste indruk was te voorbarig. Ook deze elementen zie je terug in de natuur, de aantrekkelijkste paddestoelen zijn het meest giftig. Conclusie, een prachtige presentatie met heel veel divers werk, ik zou zeggen gaat u vooral nu zelf kijken, wat mij betreft is de tentoonstelling nu geopend.ꞌ
Klik op Wester-Amstel voor informatie over de buitenplaats zelf.
Adres: Buitenplaats Wester-Amstel Amsteldijk Noord 55 1183 TE Amstelveen. Openingstijden van het park: maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur. Zaterdag en zondag van 12.00 tot 16.30 uur.
Zoeken