Mari Mészàros glastentoonstelling - 2016
Foto's -> Musea -> Museum Jan van der Togt(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Mari Mészàros (midden) is druk aan het praten met haar kennissen en vrienden. In het museum was een ware Hongaarse reünie ontstaan
Mari Mészàros (midden) is druk aan het praten met haar kennissen en vrienden. In het museum was een ware Hongaarse reünie ontstaan
De opening van de tentoonstelling van glaskunstenaar Mari Mészàros vond plaats in het Museum Jan van der Togt op zondagmiddag 5 juni 2016 om 15 uur en werd verricht door filosoof en historicus Frans Jeursen. Ondanks de hittegolf in Nederland met 35 graden Celsius en de vele activiteiten in Amstelveen, was de belangstelling voor de opening in het Oude Dorp van Amstelveen behoorlijk groot. Uit alle hoeken van het land kwamen er veel Hongaren, die het werk van Mari al langer kenden. In de grote zaal moesten de bezoekers toch weer puffen en zweten van de warmte, want het museum heeft nog steeds geen airco en dat weten wij als oude bezoekers, maar de vele ‘expats’ moesten even wennen aan de tropische culturele bijeenkomst.
Mari Mészàros (1949) is geboren in het Hongaarse Tiszaszentimre. Van 1972 - 1977 genoot zij haar opleiding in glas aan de kunstacademie van Budapest. Sinds 1980 woont en werkt Mészàros in Nederland. Zij won al verschillende belangrijke kunstprijzen. Tijdens de tentoonstelling kunt u ook het begeleidend boekje voor 5 euro aanschaffen met de foto’s van haar kunstwerken en via de tekst krijgen de bezoekers meer informatie over de gedachtegang en een beetje de achtergronden van deze kunstenaar, de maker van opvallende glas structuren. In het voorwoord van het boekje staan er een paar regels, die ook de achtergronden van haar werk belichten:
'De sculpturen van Mari Mészàros zijn innerlijk verwant aan die drogbeelden van de woestijn. Wie hun essentie in een paar woorden wil vatten, kan ze naar ik meen het best, omgekeerde luchtspiegelingen noemen, want ook hun element is de schijn. In tegenstelling tot de fata morgana zien we hier echter de schijn van onwerkelijkheid. De 'reiziger' die deze glazen lichamen, hoofden en torso's ziet is gedwongen een doorzichtige illusie, dat wil zeggen, halftransparante 'delen' van sculpturen die in de dubbele zin van het woord slechts gedeeltelijk aanwezig zijn zelf tot volle realiteit te brengen.
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Mari Mészàros: Frozen - glas
Om die reden is elke sculptuur van Mari Mészàros een keerpunt, waarop beslissingen genomen moeten worden. De toeschouwer moet letterlijk helpen vast te stellen, wat hij ziet. Daarvoor kan hij echter slechts putten uit zijn eigen innerlijk. Dat de beelden altijd de ogen gesloten hebben en verzonken lijken in zichzelf drukt dat nog eens pregnant uit. Zo zijn Mari Mészàros' werken uit hun eigen aard al op een dubbele manier verbonden met de kijker. Visueel en psychisch spiegelen ze iets werkelijks, dat niet op de plek van het glazen beeld is, maar desondanks volle menselijke realiteit laat ontstaan.'
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Mari Mészàros: Human Rights 1 - glas
De tekst voelt eigenlijk veel ingewikkelder aan dan de glazen objecten zelf, want ze zijn herkenbaar en iedereen kan direct een visuele verbinding maken met de creaties van haar. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat wijlen Jan van der Togt zelf, ook een beeld van haar gekocht in de jaren 1990 en dit werd al jarenlang in de glaszaal van het museum tentoongesteld. Het is ook vreemd dat hoewel de redactie van Amstelveenweb.com al vaker het beeld hebben gezien en gefotografeerd, er geen alarmbellen zijn afgegaan om verder naar de maker te zoeken. Daar zijn dus jaren overheen gegaan, om op zondagmiddag 5 juni 2016 persoonlijk kennis te maken van deze uitstekende kunstenaar. Haar glassculpturen van het menselijk lichaam en de menselijke lichaamsdelen staan en hangen er als een standbeeld. Haar werken die van glasbladen zijn opgebouwd, - laag voor laag - op een temperatuur van 800-900 graden Celsius, zijn doorzichtig geworden en geven na het gietproces een plastic effect, wat het door de lichamen doorstromende licht ook versterkt. Zoals ook beeldend kunstenaar Jan Verschoor vertelde: de werkwijze van Mari Mészàros is een goed bewaarde geheim van de kunstenaar en het is begrijpelijk, dat zij de manier van werken niet openbaar maakt. Er zijn duizenden toekomstige copycats op Internet, die graag alles willen namaken en dat is uiteraard funest voor een professionele kunstenaar, die zich van haar verkochte werk moet onderhouden.
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Mari Mészàros: Justitia Unemployed - glas
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Jan Verschoor, nu als beeldend kunstenaar begeleidt de opening van de tentoonstelling
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Vlnr.: Tomas Hillebrand projectleider tentoonstellingen, glaskunstenaar Mari Mészàros en filosoof Frans Jeursen luisteren naar de toespraak van Jan Verschoor
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Filosoof Frans Jeursen opent met zijn toespraak de tentoonstelling van glaskunstenaar Mari Mészàros
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
De temperatuur is tropisch in het museum, maar gelukkig viel niemand flauw
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
De handen van mevrouw Mészàros met haar opvallende ring
De openingstoespraak werd door filosoof en historicus Frans Jeursen verricht. Mészàros is altijd al gefascineerd geweest door de arrogante overlevingskracht van objecten, die tijd, geschiedenis en menselijk leven in zich dragen. De onvolmaaktheid van de realiteit ontroert haar meer dan de uitbeelding daarvan. Het fragment, dat het ‘geheel’ verborgen in zichzelf draagt, intrigeert haar meer dan het ‘geheel’ zelf. In haar werk verandert Mari Mészàros levende mensen in objecten, in toekomstige documenten van hun huidige leven. Maar deze objecten zijn toch anders dan de archeologische vondsten in turf, ijs en conserveringsmiddelen. Van de gipsafdrukken die de persoonlijke fysieke dimensies bewaren, maakt zij sculpturen die eeuwige, universele menselijke gevoelens vertolken.
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Filosoof Frans Jeursen met glaskunstenaar Mészàros tijdens de fotoshoot
Het werk van glaskunstenaar Mari Mészàros is vertegenwoordigd in tal van internationale particuliere en museale verzamelingen. De tentoonstelling is tot en met 3 juli 2016 geopend in het Museum Jan van der Togt.
Adres: Museum Jan van der Togt
Dorpsstraat 50
1182 JE Amstelveen
Openingstijden: Woensdag t/m vrijdag van 11.00 – 17.00 uur,
zaterdag en zondag van 13.00 – 17.00 uur.
Mari Mészàros (1949) is geboren in het Hongaarse Tiszaszentimre. Van 1972 - 1977 genoot zij haar opleiding in glas aan de kunstacademie van Budapest. Sinds 1980 woont en werkt Mészàros in Nederland. Zij won al verschillende belangrijke kunstprijzen. Tijdens de tentoonstelling kunt u ook het begeleidend boekje voor 5 euro aanschaffen met de foto’s van haar kunstwerken en via de tekst krijgen de bezoekers meer informatie over de gedachtegang en een beetje de achtergronden van deze kunstenaar, de maker van opvallende glas structuren. In het voorwoord van het boekje staan er een paar regels, die ook de achtergronden van haar werk belichten:
'De sculpturen van Mari Mészàros zijn innerlijk verwant aan die drogbeelden van de woestijn. Wie hun essentie in een paar woorden wil vatten, kan ze naar ik meen het best, omgekeerde luchtspiegelingen noemen, want ook hun element is de schijn. In tegenstelling tot de fata morgana zien we hier echter de schijn van onwerkelijkheid. De 'reiziger' die deze glazen lichamen, hoofden en torso's ziet is gedwongen een doorzichtige illusie, dat wil zeggen, halftransparante 'delen' van sculpturen die in de dubbele zin van het woord slechts gedeeltelijk aanwezig zijn zelf tot volle realiteit te brengen.
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Mari Mészàros: Frozen - glas
Om die reden is elke sculptuur van Mari Mészàros een keerpunt, waarop beslissingen genomen moeten worden. De toeschouwer moet letterlijk helpen vast te stellen, wat hij ziet. Daarvoor kan hij echter slechts putten uit zijn eigen innerlijk. Dat de beelden altijd de ogen gesloten hebben en verzonken lijken in zichzelf drukt dat nog eens pregnant uit. Zo zijn Mari Mészàros' werken uit hun eigen aard al op een dubbele manier verbonden met de kijker. Visueel en psychisch spiegelen ze iets werkelijks, dat niet op de plek van het glazen beeld is, maar desondanks volle menselijke realiteit laat ontstaan.'
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Mari Mészàros: Human Rights 1 - glas
De tekst voelt eigenlijk veel ingewikkelder aan dan de glazen objecten zelf, want ze zijn herkenbaar en iedereen kan direct een visuele verbinding maken met de creaties van haar. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat wijlen Jan van der Togt zelf, ook een beeld van haar gekocht in de jaren 1990 en dit werd al jarenlang in de glaszaal van het museum tentoongesteld. Het is ook vreemd dat hoewel de redactie van Amstelveenweb.com al vaker het beeld hebben gezien en gefotografeerd, er geen alarmbellen zijn afgegaan om verder naar de maker te zoeken. Daar zijn dus jaren overheen gegaan, om op zondagmiddag 5 juni 2016 persoonlijk kennis te maken van deze uitstekende kunstenaar. Haar glassculpturen van het menselijk lichaam en de menselijke lichaamsdelen staan en hangen er als een standbeeld. Haar werken die van glasbladen zijn opgebouwd, - laag voor laag - op een temperatuur van 800-900 graden Celsius, zijn doorzichtig geworden en geven na het gietproces een plastic effect, wat het door de lichamen doorstromende licht ook versterkt. Zoals ook beeldend kunstenaar Jan Verschoor vertelde: de werkwijze van Mari Mészàros is een goed bewaarde geheim van de kunstenaar en het is begrijpelijk, dat zij de manier van werken niet openbaar maakt. Er zijn duizenden toekomstige copycats op Internet, die graag alles willen namaken en dat is uiteraard funest voor een professionele kunstenaar, die zich van haar verkochte werk moet onderhouden.
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Mari Mészàros: Justitia Unemployed - glas
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Jan Verschoor, nu als beeldend kunstenaar begeleidt de opening van de tentoonstelling
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Vlnr.: Tomas Hillebrand projectleider tentoonstellingen, glaskunstenaar Mari Mészàros en filosoof Frans Jeursen luisteren naar de toespraak van Jan Verschoor
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Filosoof Frans Jeursen opent met zijn toespraak de tentoonstelling van glaskunstenaar Mari Mészàros
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
De temperatuur is tropisch in het museum, maar gelukkig viel niemand flauw
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
De handen van mevrouw Mészàros met haar opvallende ring
De openingstoespraak werd door filosoof en historicus Frans Jeursen verricht. Mészàros is altijd al gefascineerd geweest door de arrogante overlevingskracht van objecten, die tijd, geschiedenis en menselijk leven in zich dragen. De onvolmaaktheid van de realiteit ontroert haar meer dan de uitbeelding daarvan. Het fragment, dat het ‘geheel’ verborgen in zichzelf draagt, intrigeert haar meer dan het ‘geheel’ zelf. In haar werk verandert Mari Mészàros levende mensen in objecten, in toekomstige documenten van hun huidige leven. Maar deze objecten zijn toch anders dan de archeologische vondsten in turf, ijs en conserveringsmiddelen. Van de gipsafdrukken die de persoonlijke fysieke dimensies bewaren, maakt zij sculpturen die eeuwige, universele menselijke gevoelens vertolken.
(Foto Amstelveenweb.com - 2016)
Filosoof Frans Jeursen met glaskunstenaar Mészàros tijdens de fotoshoot
Het werk van glaskunstenaar Mari Mészàros is vertegenwoordigd in tal van internationale particuliere en museale verzamelingen. De tentoonstelling is tot en met 3 juli 2016 geopend in het Museum Jan van der Togt.
Adres: Museum Jan van der Togt
Dorpsstraat 50
1182 JE Amstelveen
Openingstijden: Woensdag t/m vrijdag van 11.00 – 17.00 uur,
zaterdag en zondag van 13.00 – 17.00 uur.