Bijgewerkt: 9 november 2024

Glaskunst op zijn top in het Museum van der Togt

Nieuws -> Cultuur

Bron: Amstelveenweb.com
06-04-2009


De tentoonstelling van handgemaakte prachtige glazen sculpturen van Monique Zegerius-Schloss is op zondag 5 april 2009 geopend in het Museum Jan van der Togt in Amstelveen. Op de eerste etage van het museum werden de glazen objecten van de kunstenares tentoongesteld, wat betekende, dat ongeveer 100 mensen zich in de kleine ruimte moesten wringen, om getuige te kunnen zijn van de officiële openingsceremonie.

Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Lingua - Gevormd glas


Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Het aanwezige publiek


Zo is de 'culturele sauna' weer opgestart in de galerie, waar helaas de airco ontbreekt en iedere aanwezige tijdens van een tentoonstellingopening, puffend, zuchtend en snel naar lucht happend, probeert het officiële gedeelte te overleven.

Nog voor de opening kreeg de redactie van Amstelveenweb van Monique Zegerius-Schloss een korte rondleiding tussen de objecten en na de vele anekdotes, werd een prachtige glascollectie, met fantastische kleurencombinaties getoond.

Foto Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Katana is het Japanse woord voor 'lang zwaard'. Het zwaard van Monique Zegeruis is van glas en de handvat gedecoreerd met diamanten


Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Elefante diamantino - Gevormd glas



Foto Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Monique Zegerius-Schloss poseert voor een fotograaf


Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Jan Verschoor tijdens zijn inleidende toespraak


Na de onofficiële rondleiding kwam de directeur van het museum, Jan Verschoor achter de katheder staan en introduceerde de kunstenares: “Monique woont in Amstelveen, maar heeft nooit eerder in Amstelveen geëxposeerd en voor de wethouder (Frans Hellendall) is het ook interessant, dat wij het werk van een nieuwe Amstelveense kunstenaar tentoonstellen.”

Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Vaso rosso - Gevormd glas


“Ze laat veel glas maken in Italië Venetië/ Murano. Monique heeft altijd verassingen: je denkt dat je bent klaar, het is geregeld, maar dan komen tien mannen binnen en brengen weer iets nieuws aan. Dat is heel bijzonder en natuurlijk heel leuk, dat het deze keer op een heel andere manier wordt tentoongesteld. Meestal gaat Monique naar beurzen en het is eigenlijk de eerste keer, dat ze in een museum exposeert. Ze reist vaak naar Venetië, daar wordt het glas geproduceerd, maar het leuke is, dat ze alles in de hand wil houden, de hapjes, de drank, alles.”

Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Gambe colorato - Gevormd glas


Foto Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Wethouder cultuur, Frans Hellendall tijdens zijn toespraak


Na de inleiding van de museumdirecteur kwam wethouder cultuur, Frans Hellendall zijn toespraak voordragen:

“Geachte dames en heren,

Venetië. Eén van de mooiste en romantische steden ter wereld. Ik kan het u aanraden om daar op huwelijksreis naar toe te gaan. Maar Venetië is tevens sinds de 13e eeuw het wereldcentrum van de glaskunst. Of preciezer gezegd: het eiland Murano. Vanwege brandgevaar werd het glasblazen op dit eiland geconcentreerd, aangezien het niet meer binnen de stadse bebouwing mocht plaats vinden. Venetiaans glas is een voor velen direct herkenbare vorm van geblazen glaswerk, dat met gebruik van oorspronkelijk Romeinse technieken al sinds de 13e eeuw wordt vervaardigd op nagenoeg dezelfde wijze als destijds. En dat is herontdekt door mevrouw Zegerius. Zij laat de beste glasateliers van Murano haar artistieke ontwerpen in glas vervaardigen. Dat is niet alleen een artistieke uitdaging maar ook een grote technische opgave.

Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Forwards - Gevormd glas


Het glas vormt zich zo snel dat eventuele veranderingen moeilijk zijn aan te brengen. Om de paar minuten gaat de zware stang met het inmiddels gecreëerde beeld weer de oven in: te lang uit de oven en het glas knapt onherroepelijk. Dat betekent improviseren, zowel voor de glasblazer als de kunstenares, die tijdens het hele proces aanwijzingen blijft geven. En dat leidt soms tot verrassende resultaten.

Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)


Echter de eindproducten mogen er zijn, want wat dat voor fantastische beelden oplevert ziet u nu om u heen in het museum Jan van der Togt. Glas is zo een fantastisch materiaal, de vorm, kleur en lichtbreking definiëren elk van deze objecten op een unieke manier. Prachtig.

Een thema dat vaak terugkeert zijn dieren: paarden en stieren, tegenwoordig ook olifanten, nu zelfs uniek ingelegd met diamanten. Daarnaast mensen uiteraard: gezichten, torso’s en de liefde. Dat laatste ook in de vorm van damesliefde en herenliefde. Heel mooi en subtiel weergegeven deed het toch wel de wenkbrauwen fronsen van de glasblazers in Venetië. Dat maken ze zelf nooit.

Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om het museum Jan van der Togt te complimenteren met de prestatie om zo vaak internationale dimensies in de exposities in te brengen, van Portugal tot China en van de Filippijnen tot Italië. Dat past trouwens uitstekend bij de ambitie van de gemeente Amstelveen om een internationale uitstraling te hebben. Met die constatering verklaar ik deze expositie graag voor geopend.”

Na de toespraak van de wethouder, zei de kunstenares vervolgens:

“Geachte aanwezigen. Een jaar of drie geleden kwamen Rob en ik in Italië om naar een opera te kijken. Ik dacht even; dat wil ik! Tijdens onze toeristische uitstapjes kwamen wij op het eiland Murano terecht. Daar zagen wij de glasbewerkers aan het werk en ik dacht, dat kan ik ook. Enkele maanden geleden ging Rob langs het toonaangevende museum op glasgebied en hij dacht: dat wil zij ook.

Dat is een kleine weergave van de afgelopen jaren en de reden, waarom wij nu hier staan. Eerst lieten wij beelden in papier-maché maken, maar het was helemaal niet de bedoeling. Dit wilden wij in glas hebben. Toen kwamen wij in Amsterdam terecht, maar al heel snel volgden wij de weg naar Murano.

Daar kwamen wij de grootste glasbewerkers wereld tegen. Een ontwerp aanleveren is één, maar uitvoeren is een heel andere verhaal. Stelt u zich voor: een heel klein mannetje, met spierballen, een echte kunstenaar. Opgevoed door een echte Italiaanse mamma. En al jarenlang maken ze klassieke beelden.

Zegerius  Amstelveen
(Amstelveenweb.com collectie - 2009)

Monique Zegerius-Schloss


Dan komt op een dag een mevrouwtje binnen met een ontwerp. Dat was heel apart. Want ik wilde een beeld van herenliefde maken. Twee mannen die elkaars billen vasthielden. Daar wisten de Italianen geen raad mee. Het was totaal niet bespreekbaar om dit te doen. Met heel veel pijn en moeite zei hij beschamend: ik kan het wel.

Daarna is het beeld drie keer opnieuw gemaakt, maar het is gelukt en het beeld staat er. Eén ding is zeker: dit beeld in Murano wordt zeker niet gekopieerd. Niet alles wat u hier ziet is geworden zoals ik het heb bedoeld. Het leuke van glas is dat je het namelijk niet kan vormen zoals dat je wilt, want het proces loopt altijd anders dan je wilt.

En als eerste ter wereld is het gelukt om diamanten in glas te verwerken. En ik bedoel niet opgeplakt, maar het is erin verwerkt. Hier ziet u een wereldwijde primeur; een olifantje en een zwaard (katana) met diamanten.”

De tentoonstelling is geopend vanaf 5 april t/m 26 april 2009 in het Museum Jan van der Togt, Dorpsstraat 50. 1182 JE Amstelveen.

Openingstijden: woensdag t/m zondag 13.00 - 17.00      

Website: Glassic



Amstelveenweb.com is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de nieuwsberichten.