Het restaurant Le Petit Cobra gaat door
Nieuws -> InformatiefBron: Cobra Museum
12-01-2014
Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen startte onlangs een uniek experiment door drie dagen per week een kwalitatief restaurant te beginnen tussen de kunstwerken op zaal. Le Petit Cobra is de naam en verwijst naar een kleine Cobra ruimte binnen het grote Cobra Museum.
Vanaf de eerste dag was het een succes qua waardering van de bezoekers en diverse malen was Le Petit Cobra volgeboekt. Het eten werd bijna zonder uitzondering als zeer bijzonder ervaren (en lekker!), de ambiance is uniek en de mogelijkheid om even ‘bijna alleen’ door het museum te lopen wordt ook als een luxe ervaren. Daarnaast werden er onregelmatig previews gegeven van net aangekocht werk of zijn er Cobra gerelateerde optredens.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Het Cobra Museum in Amstelveen
Extra aandacht verdient het succes van de pick-up! Na de testlunch met de pers bleek dat de akoestiek wel een constante prettige roes kon gebruiken. Een simpele koffer pick-up bracht uitkomst. Midden op zaal nodigt dit kleinood de mensen uit om zelf een plaat op te zetten. Een kleine LP collectie van easy listening uit de jaren 50 en 60 is de keuze. Is het te beperkt? Op de laatste avond voor de kerststop mochten we onze eerste klant ontvangen met eens set LP’s onder de arm.
De pick-up, de kunst van Lotti van der Gaag, waarbinnen de eerste maand van Le Petit Cobra stond opgesteld, de huisstijl van Richard Niessen en de prettige correctheid, welhaast tuttig, maakt Le Petit Cobra tot een tijdcapsule naar een tijd, waar aandacht, traagheid en kwaliteit voorop stond. Het lijkt soms wel alsof je een rol speelt in een trage Franse film tijdens de restaurant scene (maar dan zonder roken).
(Bron Cobra Museum - 2014)
Aan de tafel voor een schilderij van Lotti van der Gaag in het restaurant Le Petit Cobra. Links Rosemarie Rooskens, dochter van de Cobra schilder Anton Rooskens en rechts Michelle Elburg, weduwe van dichter Jan Elburg. Michelle Elburg droeg gedichten van haar man voor
Gijs Stork, cultureel entrepreneur beschreef Le Petit Cobra als Alex van Warmerdam meets De Rijke/De Rooij, hiermee verwijzend naar de film Ober van Alex van Warmerdam en de film Mandarin Ducks waarmee De Rijke/De Rooij Nederland vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië.
Chef-kok Didier Besnard, de in Parijs geboren chef, komt twee keer per avond naar de tafels om te informeren naar zijn gasten. Zijn gerechten met bijvoorbeeld kammosselen, kalfszwezerik, Foie Gras of augurkengelei en de bijzondere keuze aan rauwmelkse kazen verdienen dan ook soms enige uitleg. Besnard heeft zijn Franse afkomst niet verloochend en tovert artistieke producten op tafel met recepten en ingrediënten die we soms vergeten zijn. Met enige tegenzin doet hij zelfs aardig voor mensen die geen vlees eten.
(Foto Cobra Museum - 2014)
Le Petit Cobra's koffergrammofoon
(Foto Cobra Museum - 2014)
Chef-kok Didier Besnard voor 'Blau' schilderij van Armando (2010)
(Foto Cobra Museum - 2014)
Wildterrine, confit Cevennes, uien, augurkengelei, rode port
Waarom doet het Cobra Museum voor Moderne Kunst dit?
Op deze wijze hoopt het museum op een bijzondere en persoonlijke manier bezoekers bij de Cobra beweging en haar kunst te betrekken. Je brengt als gast enkele uren in alle rust door tussen de kunst en wordt wanneer daar behoefte aan is ook over geïnformeerd. Daarnaast positioneert het museum zich als het ‘Museum dat kookt’ en dat is erg belangrijk voor de verhuring van het museum als event locatie. Een belangrijke bron van inkomsten om tentoonstellingen te financieren.
Le Petit Cobra is vanaf donderdag 16 januari 2014 weer open op donderdagavond, vrijdagavond en zaterdagavond vanaf 19:00 uur. Alleen toegang na reservering vooraf. Er is maximaal plek voor 30 personen en groepen mogen niet groter dan 8 personen zijn. Een diner € 45 (voor 4 gangen), en een bijpassend wijnarrangement is € 25 (4 gangen). Meer actuele informatie op www.lepetitcobra.nl