Tentoonstelling van Cees Bantzinger in Museum Jan van der Togt geopend
Nieuws -> CultuurBron: Museum Jan van der Togt / Amstelveenweb
19-07-2014
Van 17 juli t/m 31 augustus 2014
De tentoonstelling van de in 1985 overleden Amstelveense kunstenaar Cees Bantzinger werd onder grote belangstelling donderdagavond 17 juli 2014 in het Museum Jan van der Togt geopend. Jan Verschoor, directeur van het museum heette iedereen welkom en was zeer blij met de opkomst ondanks de hittegolf die in Nederland, op sommige plekken tot 35°C, of meer leidde. Het was dus bijzonder dat er heel veel mensen naar het Oude Dorp van Amstelveen waren gekomen, om de 100ste geboortedag van de beroemde Amstelveense kunstenaar te vieren. Jan Verschoor vertelde hoe Anne-Rose, dochter van Cees Bantzinger, deze exclusieve tentoonstelling voor elkaar heeft gekregen. Mevrouw Mirjam van ’t Veld, burgemeester van Amstelveen, was ook aanwezig en kreeg vervolgens het woord. Luid en duidelijk sprak zij over Bantzinger waarvan zij eigenlijk niet veel wist, maar dankzij het boekje en andere nieuwsmedia, zich een beeld kon vormen en uiteindelijk zeer geïnspireerd was geraakt door zijn werken.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Robert Anthony en Thom Rijpstra, oftewel de Gebroeders Grimm, verwelkomen en begeleiden Mirjam van 't Veld, burgemeester van Amstelveen in het Museum Jan van der Togt
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Jan Verschoor, directeur van het Museum Jan van der Togt heet iedereen welkom tijdens de opening van de exclusieve tentoonstelling van Cees Bantzinger. De exclusiviteit hier is dat er nog nooit tentoongestelde werken van de kunstenaar nu aan de muren van het museum hangen
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Niels Beugeling, hoofd collecties en projectleider en samensteller van de tentoonstellingen van het Persmuseum in Amsterdam aan het woord. Anne-Rose Bantzinger, de dochter van tekenaar Cees Bantzinger, heeft 150 tekeningen van haar vader aan het Persmuseum geschonken
Voorafgaand aan de officiële opening werd de expositie ingeleid door Niels Beugeling, directeur van het Persmuseum te Amsterdam. Hij haalde nog een anekdote (*) aan over een naaktportret in een etalage, dat tot grote commotie had geleid. Een zeer hilarisch verhaal. Tot slot vertelde hij, dat in het Persmuseum van 15 juli tot en met 31 augustus 2014 ook een compacte tentoonstelling over Cees Bantzinger als tekenend journalist is te zien. Daarna sprak dochter Anne-Rose Bantzinger de aanwezigen toe. Met een wijntje in de hand, zoals haar vader het graag zag! Zij was aangenaam verrast dat er zoveel mensen waren gekomen en bedankte iedereen die een aandeel heeft gehad om deze tentoonstelling tot een succes te maken. En natuurlijk haar echtgenoot die haar door dik en dun heeft gesteund.
De opening van de tentoonstelling werd verricht in de binnenste zaal van het museum, waar een echte sauna ontstond. Gelukkig werd veel mensen een stoel aangeboden, want helaas is er nog geen goede ventilatie in het museum en dat zou kunnen leiden op een hitte dag als deze, dat er mensen onwel zouden worden. Het was wel veel wapperen met de waaier, of de uitnodiging, maar niemand viel gelukkig flauw.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Mirjam van 't Veld, burgemeester van Amstelveen vertelt over haar kennismaking met het werk van Cees Bantzinger
Tekenaar Cees Bantzinger werd geboren op 15 juli 1914, deze zomer een eeuw geleden. Om die reden heeft Elsevier, het weekblad waaraan Bantzinger van 1948 tot 1979 verbonden was, een circa 100-pagina tellend boekwerkje over hem uitgegeven. Het heet ‘Ter Herinnering Cees Bantzinger' en werd deze dag gepresenteerd. De publicatie bevat het levensverhaal van de overleden kunstenaar, geschreven door zijn dochter Anne-Rose Bantzinger. Verder staan er veel illustraties in en artikelen van Marijn Schapelhouman (senior conservator van het Prentenkabinet van het Rijksmuseum in Amsterdam), acteur en regisseur Hans Croiset en de aan het Persmuseum verbonden historicus Jop Euwijk. Er is ook aan meegewerkt door tekenaar Peter van Straaten en voormalig Elsevier-journalist Wim Zaal.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
De zaal van het museum is helemaal vol met mensen die Cees Bantzinger kenden, of gewoon in kunst geïnteresseerd zijn
De expositie toont Bantzingers trefzekere naakttekeningen, (zelf)portretten, landschappen en ook werk, dat zelden of nooit is geëxposeerd. Zoals een zelfportret in mozaïek en tekeningen van de afbraak van de Amsterdamse galerij op het Frederiksplein, waar nu De Nederlandsche Bank staat. Hij mocht van de slopers een aantal zandstenen ornamenten, die deel hadden uitgemaakt van het Paleis voor Volksvlijt, mee naar huis nemen. De sierlijke brokstukken staan nog altijd in de tuin van het huis waar Cees Bantzinger en zijn vorig jaar overleden echtgenote Jettie Paerl woonden. Deze historische ornamenten worden nu voor het eerst tentoongesteld, naast schetsen van de sloop.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Mirjam van 't Veld, burgemeester van Amstelveen en naast haar Anouschka Bezuijen adviseur Kabinetszaken van de gemeente Amstelveen, luisteren naar het verhaal van de heer Beugeling
Een deel van Bantzingers werk is na zijn overlijden in 1985 ondergebracht bij musea. Het Theater Instituut Nederland – nu Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam – verwierf alle theatertekeningen. Portretten van schrijvers en dichters gingen naar het Letterkundig Museum. Het Persmuseum heeft journalistieke tekeningen in de collectie. En het Prentenkabinet van het Rijksmuseum nam tientallen tekeningen en schetsboeken in de collectie op.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Anne-Rose Bantzinger, de dochter van tekenaar Cees Bantzinger sluit haar toespraak af met een stijlvolle toost, zoals haar vader dat zou doen
'Wat zou Cees Bantzinger trots zijn geweest, dat tekeningen van zijn hand deel uitmaken van het Prentenkabinet, in de buurt van tekeningen van Rembrandt. Hij was er zijn hele leven trots op dat Rembrandt – net als hij – op 15 juli was geboren.'
De tentoonstelling is te zien in: Museum Jan van der Togt, Dorpsstraat 50, 1182 JE Amstelveen.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
In het museum hangen veel nog nooit vertoonde werken van tekenaar Cees Bantzinger en dan krijgt de bezoeker een meer volledig beeld van deze veelzijdige kunstenaar
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Een zelfportret van Cees Bantzinger uit de jaren 1980. Hij kreeg een zak mozaïekstenen van een vriend en maakte dit beeld
(*) De anekdote was een waargebeurde actie van Cees Bantzinger in Ouderkerk aan de Amstel in 1960, waar zijn atelier stond. In het museum bevindt zich een collage van krantenknipsels, die allerlei reacties aan dit typische voorval beschreven uit verschillende landelijke kranten.
(Bron Anne-Roos Bantzinger - 2014)
Cees Bantzinger bij de Acropolis in Griekenland, 1963
(Foto Sem Presser - 2014)
Cees Bantzinger op een strand in Portugal, 1978
(Foto Graeme Gillies - 2014)
Portret van Cees Bantzinger, 1979
(Foto Frits Droog - 2014)
Cees Bantzinger met zijn vrouw Jettie Paerl in het laatste atelier in Amstelveen, 1984
Hierbij het artikel van het Dordrechts Dagblad uit 25 februari 1960:
'Montmartre in Ouderkerk'
Het 'Naakt van Ouderkerk' had nogal wat stof doen opwaaien. De tekenaar C.A.B. Bantzinger had de tekening van een vrouw nietsvermoedend in de etalage van zijn Ouderkerkse atelier geplaatst en verder niet meer aan gedacht.
Ouderkerk flaneerde langs de etalage, keek even vluchtig naar de 'uitgestalde' kunst, keek geschrokken verder nu langer en ging vervolgens naar de politie. Een van de verontwaardigde mensen zei: 'Ik ben blij, dat ik aan de andere kant van de Amstel woon, nu hoef ik er tenminste niet langs te lopen!'
Zo waren er meer klachten en de plaatselijke politie-agent ging, na al die klachten te hebben gehoord , eens poolshoogte nemen. Hij vond de tekenaar bereid, de tekening te laten fotograferen en de foto te laten beoordelen door de commissie ter bestrijding van de pornografie.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
In een glazen kast zijn knipsels van krantenartikelen te zien over het 'Naakt van Ouderkerk'
De Haagse commissie was mening, dat de tekening onmogelijk als pornografie beschouwd kan worden. Toch werd er nog een vervolging ingesteld. Gisteren bracht de tekenaar mee ter zitting van de Amsterdamse kantonrechter. Tijdens de zitting bleek, dat een slager uit Ouderkerk, vader van 11 kinderen van mening was, dat de gewraakte tekening niet in Ouderkerk, doch in het Parijse Montmartre thuishoort.
(Foto Amstelveenweb.com - 2014)
Het 'Naakt van Ouderkerk', dat veel stof deed opwaaien in 1960. Het is inderdaad een vage schets van een naakte vrouw, maar om een nationale rel te veroorzaken is echt overdreven, maar het is werkelijk gebeurd!
De officier van justitie was het niet met hem eens. Hij noemde de tekening een vrij vage schets, uiterst bescheiden. Het is mogelijk, dat een tekening die in een grote stad zonder meer wordt geaccepteerd, in een dorp als Ouderkerk stof doet opwaaien, maar met deze tekening is zelfs dat niet het geval. De officier eiste na zijn 'pleidooi' vrijspraak. De kantonrechter deelde dit standpunt geheel' – aldus de journalist van het Dordrechts Dagblad in februari 1960.